Változás lesz a személyek ügyeinek intézést illetően, ugyanis 2025. február 16. napjától egy új rendszer kerül bevezetésre. Az eddig használt Ügyfélkapu rengeteg fontos és kényes információt birtokol, melyeket megfelelő módon kell védeni. A védelmet a kétfaktoros belépés fogja szolgálni, amellyel már egyéb oldalakon is találkozhattunk. Valamint egy új ügyintézési módozatról is beszélnünk kell, amely pedig a DÁP, vagyis Digitális ÁllamPolgárság és a vele kézben járó alkalmazás. A jövőben tehát ügyeink intézése okán, az EESZT, a magyarorszag.hu, az eSZJA és az egyéb oldalak használata is ezen belépési módozatokhoz lesz kötve. Az Ügyfélkapu mellett pedig az elektronikus személyi igazolvány, a telefonos azonosítás és az arcképes megoldás is megszűnik majd.
Ügyfélkapu +
Az Ügyfélkapu+, elődjének a kétfaktoros igazolással kiegészített változata, az Ügyfélkapuban eddig használt felhasználónév és jelszó kombináció továbbra is belépésre alkalmas lesz, viszont a belépéshez szükségünk lesz egy, a mobiltelefonra letöltött alkalmazás által generált 6 számjegyű kódra.
Az alkalmazás és a 6 számjegyű kód
A kétfaktoros azonosítás lényege, hogy a felhasználónév, valamint jelszó begépelése után a korábban említett 6 számjegyű kódra lesz szükségünk. A számkódnak az eléréséhez le kell töltsünk a telefonunkra egy alkalmazást, amely generálni tudja ezt a kódot, valamint ezt az alkalmazást össze kell kapcsolnunk az Ügyfélkapu+ -al. A generált kód 30 másodpercenként változik, abból a célból, hogy ezt a kódot ne lehessen ellopni, különböző programokkal megfejteni. Különböző alkalmazások, oldalak közül választhatunk, a felajánlott opciók közül, amelyek a következők: Google Authenticator, Microsoft Authenticator, amennyiben nem szeretnénk telefont használni, vagy nem áll rendelkezésünkre okostelefon: TOTP.APP és a Verifyr.
A belépés mostantól a következőképpen fog kinézni tehát: az alkalmazás letöltését vagy valamelyik internetes alkalmazás használatát és csatlakoztatását követően beírjuk felhasználónevünket és a jelszót, majd az oldal vagy alkalmazás által generált számsort. Ez után pedig elérhetővé válik az ügyintézésre eddig is használt felület.
DÁP – Digitális ÁllamPolgárság
2024. szeptemberében elindult a DÁP, amely egy olyan mobilalkalmazás, amelynek köszönhetően egy helyen, egységesen lesznek elérhetőek az okmányaink és az ügyintézés is. A fentebb olvasható Ügyfélkapu + helyett, egy szimpla QR-kód kamerás beolvasásával elérhetővé válik az ügyintézésre alkalmas felület.
A felülethez való hozzáféréshez 2 módon tudunk regisztrálni, az első megoldás megköveteli tőlünk, hogy besétáljunk egy kormányablakba személyes ügyintézésre, a második lehetőség, hogy a 2021.06.23. után elkészült személyazonosításra alkalmas okmányokkal, valamint aktivált eSzemélyi igazolvánnyal végezzük el a regisztrációt, amit otthonról is elvégezhetünk. A DÁP-hoz való hozzáféréshez viszont elengedhetetlen az okostelefon (IOS16, Android 1).
Szolgáltatások
A DÁP különböző digitális szolgáltatásokat nyújt a regisztrált egyének számára. Ilyen szolgáltatások például az eAzonosítás, az eAláírás, az ePosta, eFizetés vagy például az eDokumentumkezelés. Az eAláírás például minősített elektronikus aláírásnak minősül, vagyis alkalmas teljes bizonyító erejű magánokirat, vagy közokirat létrehozására. Az eFizetés pedig különböző közterhek, bírságok, díjfizetések, valamint egyéb teljesítendő fizetési kötelezettségek megfizetésére alkalmas.
Ezen szolgáltatásokon túl különböző „életesemény-alapú szolgáltatások” mellett nemzeti digitális irattárcaként is üzemel, vagyis személyazonosító adatok tárolására, köz- és magánszolgáltatások igénybe vételére is alkalmas lesz.