Legújabb szolgáltatásként már elérhetőek a fizetési kérelmek, melyek legnagyobb előnye, hogy csupán egy üzenet keretében kérhetjük, hogy számlánkra utalják a kért összeget.
Hogyan is működik a fizetési kérelem?
A fizetési kérelem szolgáltatás használata kifejezetten egyszerű. Ennek során a kezdeményezett egy üzenetet kap attól a személytől, aki szeretné, hogy a kért összeg a számlájára kerüljön. E kérelem megküldésekor fel kell tüntetni a kért összeget, valamint opcionálisan annak tárgyát.
Hogyan tudok fizetési kérelmet indítani?
A kérelmet lehet egyaránt mobiltelefonos applikációról vagy akár a weboldalról is kezdeményezni a nap bármely időpontjában. A kívánt felületen az utalás menüpontban találjuk a szolgáltatást, így könnyeden elindíthatjuk a kérelmet, majd erről a fizető fél üzenetet kap. A kérelem érvényessége az általános szabályzat szerint két hónap.
Ha megkapunk egy fizetési kérelmet mi a teendőnk vele?
A kiegészítő szolgáltatás keretében dönthetünk arról, hogy a fizetési kérelmet elfogadjuk és ennek függvényében teljesítjük, vagy elutasítjuk, mellyel megtagadjuk a kért összeg tranzakcióját. Tehát a fizetési kérelem benyújtása nem jelent automatikus fizetési kötelezettséget a fizető fél számára ellentétben a beszedéssel. A fizető fél eldöntheti, hogy teljesíti, visszautasítja vagy figyelmen kívül hagyja a fizetési kérelmet. Azonban, ha a kezdeményezett fél elfogadja a kérelmet, akár perceken belül is megkaphatja a kért összeget.
A beérkezett kérelmek kifizetésekor az internetbank és mobilbank felülete automatikusan kitölti az átutalási űrlapot a kérelem adataival. Ezek közül a közleményt minden esetben módosíthatja: kiegészítheti, vagy akár törölheti és felülírhatja az átutalás elindításakor. A törlésnél, felülírásnál azonban javasolt az úgynevezett „azonosító adatok” megtartása az átutalás könnyebb beazonosíthatósága érdekében. A kérelem összegének módosítása csak abban az esetben lehetséges, ha a kérelem küldője módosítható összegűnek jelölte az adott kérelmet.
A szolgáltatást kik vehetik igénybe?
Pozitívumként megemlíthető, hogy a kedvezményezett lehet akár közüzemi szolgáltató, vállalkozás vagy magánszemély is. Azonban fontos, hogy a vállalati ügyfeleknél a kérelemben az egyéb adatok között megjelölheti pl. magát a fizetési helyzetet, megadhatja az ügyfélazonosítót, esetleg számla- vagy törzsvásárlói azonosítót. Ezek az adatok arra szolgálnak, hogy a kérelem küldője – az alapadatokon túl – egyéb releváns adatokat is megadhasson, amelyeket a kérelem elfogadása után a hozzá beérkező átutalás adatai között visszakap, és a saját elszámolásában felhasználhat. Az Otp. Zrt.-nél pl. az aláírásos OTPdirekt szerződéssel rendelkező vállalati ügyfelek számára az új fizetési kérelem küldése, elfogadása vagy elutasítása egyaránt aláírás-köteles. Amíg nem érkezik be a szükséges 10 pontos aláírás, addig az érkező fizetési kérelmek új, válaszra váró kérelemként jelennek meg a lekérdező felületen.
Miért hasznos mindez a mindennapokban?
A mindennapok során kifejezetten hasznos, csak egy egyszerű példát nézve, a baráti összejövetelek esetén gyakran előfordul, hogy az étteremben egy összegben fizeti a társaság a számlát. Ilyenkor is elkerülhető a készpénz számolgatása, ha a barátunk számlájára küldünk egy fizetési kérelmet, majd miután ő jóváhagyta, másodperceken belül meg is érkezik a kért összeg. Ha például kisvállalkozói vagy vállalati ügyfél vagy, és partnereid, vevőid késve fizetnek, könnyedén emlékeztetheted őket a teljesítésről a fizetési kérelem szolgáltatáson keresztül.
2024. április 1-től már kötelezettsége is van a bankoknak ezzel a szolgáltatással kapcsolatban, a fizetési kérelmek fogadását ugyanis mindenkinek elérhetővé kell tennie. Ha tehát egy számlavezető ügyfélnek valaki fizetési kérelmet küld, akkor azt a magyarországi bankoknál már biztosan megkapják a címzettek. Április 1-től a bankoknak kötelező fogadni a beérkező fizetési kérelmeket, a küldésre azonban ez a szabály még nem vonatkozik. A küldési és a fogadási limit 20 millió forint.
Fontos megemlíteni, hogy a fent feltüntetett információk általános jellegűek, ezek működése vagy használata bankonként eltérő lehet.